dinsdag 23 april 2013

Ik lag in de orthostoel, met een vrouwenhoofd boven me en handen in mijn mond. Het was zo'n vrouwtje dat net van de beugelschool afkwam, al deed ze het al heel wat sneller dan de vorige keer. Jaja ik ben het proefkonijn voor net afgestudeerden.
Opeens vroeg ze of ik mijn tandenborstel bij me had. Nouja, ze zei gewoon borstel, dus mijn eerste gedachte was ; ochja, mn haarborste; jahoor die heb ik bij me. En toen ;  wat is er mis met mijn haar?
Ik boog me voorover naar mijn tas en bedacht me dat ze vast een tándenborstel bedoelde. Dat lag wat meer voor de hand, bij de ortho.
Ik ging weer op de stoel liggen, legde mijn tandenborstel op een plankje en ik vroeg of dat nieuw was, je tandenborstel tevoorschijnhalen. De orthomevrouw zei dat mn tanden een beetje vies waren. Pijnlijk.
Op een gegeven moment gaf ze me een spiegeltje en ging ze me precies uitleggen hoe ik moest poesten. Wat niet nieuw was natuurlijk, maargoed met een paar keer 'jaja , ja , mm mm' er tussen door kwam ik vast heel geinteresseerd over.  Vervolgens roste ze pittig hard over mijn tandvlees aan de onderkant, want ja dat was ook weer ontstoken volgens haar... ( ik moet blijkbaar 6 minuten poetsen in plaats van 2, oeps)
Even daarna begon ze weer te praten :
'Anne weet je wat tandplak is ?'
 'mm nee niet echt..'
'Weet je wel wat bacteriën zijn?'
 'Ja' ---- IK BEN 15 EN IK DOE VWO JA :O ( dit zei ik vanzelfsprekend niet hardop)
'Want ja dat leer ik aaaaallemaal op mijn studie enzo en dat tandplak op je tanden is het plas van die bacteriën en daarom is het geel.'
' o '

Wat een leerzame tijd was het daar op die tandartsstoel. Ik poetste mijn tanden altijd 2 keer per dag, maar nu ben ik genoodzaakt mijn schema om te gooien zodat ze de volgende keer niks meer kunnen aanmerken op mijn tandjes.

En nu ga ik echt verder met mijn debat. Anders komt het niet goed.